10 Ιουνίου 2013

«Κουτσά άλογα» της οικονομίας, μεταφορές - τουρισμός

Τα οριστικά μακροοικονομικά στοιχεία του α' τριμήνου για την ελληνική οικονομία ήταν απογοητευτικά. Το «γιατί», εξηγούν καλύτερα τα επιμέρους κλαδικά στοιχεία α' τριμήνου για τις μεταφορές (-4% περίπου), τον τουρισμό (-17%) και το εμπόριο (-12%) από πλευράς προσφοράς, όπως και για την κυκλοφορία οχημάτων (-7% στο α' 5μηνο) και απασχόλησης (-6,4%) από πλευράς ζήτησης, που είναι όλα στο «κόκκινο».
Συγκεκριμένα, στις μεταφορές όλοι οι επιμέρους δείκτες κύκλου εργασιών α' τριμήνου βρίσκονται σε χαμηλά 10ετίας. Στις χερσαίες μεταφορές σημειώνεται ετήσια μείωση 4,8%, έναντι αύξησης 1,2% το α' τρίμηνο του 2012. Αντίστοιχα, στις πλωτές μεταφορές καταγράφεται μείωση 10,2%, έναντι μείωσης 13,8% πέρσι την ίδια περίοδο, ενώ στις αεροπορικές μεταφορές η μείωση περιορίζεται σε 1,1%, έναντι μείωσης 5,7% πέρσι. Αρνητική αλλά επιβραδυνόμενη ήταν κι η ετήσια εξέλιξη του τζίρου στην αποθήκευση και στις υποστηρικτικές προς τη μεταφορά δραστηριότητες του α' τριμήνου 2013 (2% κάμψη έναντι 16,6% πέρσι).


Ομως ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει η ετήσια κάμψη κατά 4,1% του τζίρου στις δραστηριότητες των ταξιδιωτικών πρακτορείων και γραφείων οργανωμένων ταξιδιών του α' τριμήνου 2013, έναντι μείωσης 37,8% την ίδια περίοδο πέρσι. Γιατί αν και εδώ -όπως και με τις αεροπορικές μεταφορές με τις οποίες διακινείται το μεγαλύτερο μέρος του τουρισμού- έχουμε μεγάλη επιβράδυνση της μείωσης εργασιών, που είναι καλό σημάδι για επικείμενη ανάρρωση του τουριστικού κλάδου, ωστόσο οι επιδόσεις προδιαθέτουν για μικρή αρνητική εξέλιξη συνολικά στο έτος.

Κι αυτό έχει βαρύνουσα σημασία γιατί ο τουρισμός είναι ηγετικός κλάδος της οικονομίας και η κυβέρνηση έχει βασίσει σε αυτόν φέτος την προσδοκώμενη ανάκαμψή της. Γι' αυτό ενδιαφέρει ιδιαίτερα η ετήσια κάμψη κατά 16,9% του κύκλου εργασιών στον τομέα Υπηρεσιών Παροχής Καταλύματος και Εστίασης το α' τρίμηνο 2013, έναντι μείωσης 24,0% την ίδια περίοδο του 2012.

Μία κάμψη που σε τριμηνιαία βάση είναι ακόμη μεγαλύτερη (-24,3%) και προδικάζει κάμψη συνολικά για το 2013. Καθώς είναι πιθανόν να αυξηθεί ο όγκος των τουριστών (βελτιώνοντας τα έσοδα αεροπορικών μεταφορών και ταξιδιωτικών γραφείων), αλλά να μειωθεί ο αριθμός των διανυκτερεύσεων και της κατά κεφαλήν δαπάνης λόγω της ύφεσης στην Ευρώπη.

Από την πλευρά της ζήτησης, ενδιαφέρον έχει η μείωση κατά 6,9% της κυκλοφορίας του συνόλου των οχημάτων στο α' πεντάμηνο 2013, έναντι πτώσης 37,6% πέρσι την ίδια περίοδο. Κι εδώ η επιβράδυνση είναι σημαντική αλλά δεν προδιαθέτει για κάτι καλύτερο, καθώς ήδη μιλάμε για το μισό χρόνο περίπου και η καταναλωτική δραστηριότητα δεν έχει επιβαρυνθεί ακόμη σημαντικά με τις πληρωμές φόρων.

Τέλος, να σημειώσουμε πως η μείωση της απασχόλησης τον Μάρτιο 2013 ήταν 6,4%, όταν ο μέσος όρος της προηγούμενης τετραετίας 2008 - 2012 για τον ίδιο μήνα ήταν 4,2%. Μία εμφανώς αποθαρρυντική εξέλιξη.@enet

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Ο καλόπιστος σχολιασμός είναι καλοδεχούμενος.Οι άλλοι να πάτε αλλού....

Google+